Takster

Her kan du se gældende regler og satser for lånetider, gebyrer og erstatninger.

Du skal betale gebyr efter gældende takst, hvis du afleverer for sent. Gebyrerne er fastsat af byrådet i Frederikssund Kommune.

Du kan på hjemmesiden under Gebyrer & Erstatninger se, om du skylder et eller flere gebyrer. Eventuelle rykkergebyrer fremgår ikke af bibliotekets hjemmeside, men dem vil du kunne få oplyst ved henvendelse til kommunens afdeling, Opkrævningen, på tlf.47 35 10 00.

Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, hvad du har lånt og få det afleveret til tiden. Du kan se dine lån under "Lån", hvor du også har mulighed for at forny dine lån. 

Du kan også kontrollere din lånerstatus og finde reservationsnumre på udlånsautomaterne på biblioteket.

Gebyr påløber fra dagen efter den dato, der fremgår af din kvittering og af din lånerstatus. Du adviseres først om for sen aflevering efter 10. dagen.

Gebyrtakster

Børn under 18 år betaler ikke gebyr.

Voksne fra 18 år

1 - 9 dage: kr. 20,-Du får ikke besked om dette.
10 - 30 dage kr. 100,-Samtidig sendes en hjemkaldelse.
Efter 30 dage kr. 230,-Samtidig sendes 1. regning.

Hvis du ikke afleverer til tiden, skal du betale et gebyr, og efter 30 dage også en erstatning. Afleverer du materialet i god stand senest 30 dage efter erstatningsbetalingsdatoen, skal du kun betale gebyrerne.

Afleveringskvitteringen er din dokumentation for at have afleveret de lånte materialer. Kontrollér ved aflevering, at alle materialer er korrekt registreret og står på din kvittering.

Ved overskridelse af afleveringsdatoen gælder:

  • Hvis man låner flere materialer samtidig og afleverer/fornyer materialerne samlet, vil man få ét gebyr.
  • Hvis man låner flere materialer samtidig, men afleverer/fornyer materialerne af flere omgange, vil man få ét gebyr pr. aflevering.

Udelukkelse fra at låne

  • Du kan miste retten til at låne , hvis du skylder biblioteket over 230 kr. i gebyrer.
  • Udelukkelse fra at låne sker med 10 dages skriftligt varsel.
  • Udelukkelsen ophører, når det samlede skyldige gebyrbeløb er betalt. 

Erstatninger

Hvis du ødelægger, mister eller ikke afleverer bibliotekets materialer, skal du erstatte dem. Du har som den sidst registrerede låner erstatningspligten, hvis du ikke har gjort opmærksom på en eventuel skade, før du lånte materialet.

Hvis du ikke har afleveret det lånte materiale 30 dage efter lånetidens udløb, betragter vi det som bortkommet og du vil få sendt en erstatning i din digitale post.

Bortkommet eller beskadiget materiale, skal erstattes med bibliotekets indkøbspris inkl. moms. Udover erstatningsbeløbet skal du betale vejledende 50 kr. for udgifter til f.eks. indkøb, indbinding og licensrettigheder.

For DVD, video og multimedier som cd-rom og konsolspil bliver din udgift typisk flere gange den pris, varen fås til i almindelig detailhandel. Det skyldes, at bibliotekets pris indeholder betaling til rettighedshaverne for at få tilladelse til udlån.

For flerbindsværker eller materialer med flere enkeltdele, kan biblioteket kræve hele værket erstattet, såfremt vi ikke kan fremskaffe enkeltdelene.

Advis og hjemkaldelse på e-mail og App

Hvis du har oplyst din e-mailadresse, vil du få tilsendt en advis 4 dage før afleveringsfristen. Du kan skrive din e-mail under brugerprofil, når du er logget ind. Du kan også få adviseringer som Push-beskeder i App’en ”Biblioteket”. Vi sender ikke SMS.

Vi rykker kun én gang

Vær opmærksom på, at biblioteket kun udsender én hjemkaldelse ved overskridelse af lånetiden. Vi sender hjemkaldelsen 10 dage efter, at lånetiden er udløbet. Du skal altid betale gebyr, hvis du afleverer for sent, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller hjemkaldelse før afleveringsfristen. Det er dit eget ansvar at aflevere til tiden.
 

Hold styr på udlåns- og afleveringsdatoerne

På din udlånskvittering og i din lånerstatus står datoen for, hvornår du skal aflevere dine lånte materialer. Dette er sidste dag, du kan aflevere materialet, uden gebyr.

Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på hjemmesiden og i Biblioteket app’en. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer/erstatninger på din konto, når du logger ind på hjemmesiden/app’en, selvom du lige har betalt din regning.
På Mit Betalingsoverblik kan du altid se en opdateret status på dine betalinger til biblioteket.
 

Sådan betaler du

Betaling af regninger skal ske via Frederikssund Kommunes Mit Betalingsoverblik, Netbank med MitID eller i banken. Mit Betalingsoverblik understøttes bedst i Google Chrome. Bruger du en anden browser, kan du opleve problemer.

Har du spørgsmål til selve betalingen, skal du kontakte Opkrævningen på tlf. 47 35 10 00.

 

Det er vigtigt få betalt

Betaler du ikke inden betalingsfristen, vil der komme rykkergebyr på regningen på kr. 250,00. (Krav tillagt udlægsret).

 

Spørgsmål

Har du spørgsmål til materialerne på din regning, kan du kontakte Frederikssund Bibliotekerne.